Régebben épült ez a Tigris, amikor még nem indítottam el ezt a weboldalt. 1/72-es, Revell makett, és nem tervezetten épült.
Történt, hogy a haverokkal tartottunk egy közös makettező napot, hogy belekóstolhassank makettezésbe. Én ezt a Revell makettet vettem le a polcról hirtelen.
Ha majd megépül egy nagyobb verzió, készül róla részletes cikk.
Addig csak álljanak itt a végeredményt mutató képek.
A Sturmgeschütz, vagy rövidebb nevén StuG a német hadsereg gerincét alkotta a II. világháborúban, és biztosan tudtam, bekerül majd egyszer a gyűjteménybe valamelyik variációja. Mivel a hosszú löveggel szerelt verziója illik leginkább az általam megcélzott tankvadászok közé, nem volt kérdés, hogy egy ilyennek be kell kerülnie a vitrinbe. Most eljött a pillanat.
A járműről
Ez a fegyver kimondottan a gyalogság támogatására készült, ám nem ismételném újra meg a jármű alaptulajdonságait, ezért bővebb információért látogasd meg ezt az oldalt.
A C variáns is több löveggel fordult elő, ezen a a hosszabb csövű, L48-as típus kapott helyet. Ennek köszönhetően képes volt felvenni a harcot az ellenséges tankok ellen.
A löveg pontos megnevezése 7.5 cm KwK 40 l/48, ahol a KwK a Kampfwagenkanone, vagyis Harcjármű löveg. A 7.5 cm a kalibert jelöli, mely a háború vége felé a legelterjedtebb német lövegnek számított. Az l/48 pedig a cső hosszúságára utal. Minél hosszabb egy löveg csöve, annál egyenesebb a lövedék röppályája, vagyis annál pontosabb illetve nagyobb a lövedék indulási, vagyis torkolati sebessége.
A 7.5 cm-es ágyú figyelemre méltó teljesítménnyel bír, ám ehhez elengedhetetlen volt a cső hosszának megnövelése. Míg a háború elején a német haderő arra koncentrált, hogy a gyalogsággal együtt haladó mozgó tüzérséget hozzon létre, melyeket álló célpontok ellen vessenek be, a háború előrehaladtával inkább az őket támadó páncélosok leküzdése vált fontosabbá.
Nagyon érdekes tény, hogy annak ellenére, hogy a németek tudhatták hírszerzési adatokból, hogy az általuk megtámadott minden ország rendelkezett, sőt általában több és jobb tankkal rendelkezett mind ők, nem számoltak ezen célok leküzdésével.
A kezdetben használ rövid csövű 7.5 cm KwK 37 l/24 lövegből kilőtt lövedék torkolati sebessége 385 m/s ami 1 km távolságról csupán 35 mm páncélzatot volt képes átütni, míg a 7.5 cm KwK 40 l/48 lövedékének kezdősebessége elérhette a 930 m/s sebességet, ami ugyanezen távolságról 93 mm páncélzat, 500 méter távolságból pedig 120 mm páncélzat átütésére volt képes.
Vagyis nagyon leegyszerűsítve a második világháborús viszonyokat figyelembe véve nem találkozhatott olyan ellenséges járművel ez a löveg, melyet ne tudott volna kilőni viszonylagosan biztonságos távolságból. Ebből kifolyólag elég érthetetlen, hogy miért ragaszkodtak annyira olyan járművek kifejlesztéséhez, melyek képesek a 88 mm-es lövegek hordozására.
Talán ez abból fakadhat, hogy a háború elején az alábecsült tűzerő miatt csak a 88 mm-es légelhárító fegyver volt alkalmas nehezebb páncélzatú tankok leküzdésére, így valahogy megmaradhatott a minden elsöprő löveggel felszerelt, legyőzhetetlen tank megalkotása utáni vágy.
Technikai paraméterek:
Személyzet
4 fő
Hosszúság
6.85 m
Szélesség
2.95 m
Magasság
2.16 m
Tömeg
23.9 t
Elsődleges fegyverzet
7.5 cm KwK 40 L/48
Páncélzat
16-80 mm
Műszaki adatok
Motor
Maybach HL120 TRM dízelmotor 296 le / 221 kW
Felfüggesztés
Laprugós
Sebesség
40 km/h
Fajlagos teljesítmény
12 le / t
Hatótávolság
155 km
A makettről
Sokadik Broncoval van dolgom és eddig nem csalódtam kimondottan egyikben sem. Amit én tapasztaltam ezzel a gyártóval kapcsolatban, hogy jól felszerelt készletet kap az ember, amiben mindig van fotómaratás, átlátszó elemek, kiegészítők és általában szemenkénti lánctalp.
Az építési leírás nagyon igényes, fényes papírra nyomott, a lépések érthetőek, az illusztrációk jók. A készletből két fő variáció, egy hosszú és egy rövid csövű változat készíthető. A rövid csövű verzióhoz fém lövegcsövet adnak, ám én a hosszú csövű verziót építettem, ezért ezt a fém csövet a párhuzamosan épített MiniArt StuG III kapta meg végül.
A hosszú csövű löveg annyira más, hogy a belső kidolgozása is eltér. Az látszott a készleten, hogy egy kicsit a 2in1 marketingfogás áldozatául esett. Ha valaki nem ragaszkodik a hosszú csőhöz, akkor ebből határozottan rövid csöves verziót érdemes megépíteni.
Az építés majdnem tökéletesen ment, ám az építési útmutató egy helyen súlyosan hibás. A löveg behelyezése nem lehetséges abban a fázisban, amikor mutatja. Ennek oka valószínűleg az, hogy a leírás a rövid csőnél született és a hosszú csöves megoldást, vagyis a 2in1 verziót utólag, analóg módon szerkesztették be a leírásba.
Ennek az az eredménye, hogy a hosszú cső lövegpajzsát teljesen szét kell barmolni, hogy a helyére kerüljön, hiszen már mindent beragasztottam és a felépítmény formája és lehetetlenné teszi annak behelyezését.
Ezt a malőrt leszámítva, ami azért kellően elrontotta az összképet, más gond nem volt.
A lánctalpak nem működőek, de szemenkéntiek.
A festésnél a sárga festésre került egy téli, kopott álcafestés. A chippingelés sajnos nem sikerült jól (mostanában tulajdonképpen soha sem sikerül jól), ezért azt többszöri nekifutásra és végül szivacsos módszerrel sikerült ilyenre varázsolnom. A végeredmény egész elfogadható lett.
A makettnél most semmilyen újítást nem alkalmaztam.
Felhasznált színek/pigmentek:
Alapozás
Steel Red
Gunze
H38
Alapszín
Sandy Yellow
Gunze
H79
Lánctalp
Steel Red
Gunze
H38
Gumiabroncs
Anthrazit
Revell
9
Fa felületek
Sandy Brown
Gunze
H66
Fémes kopás
Silver
Revell
90
Bemosás
Dust Effect
AK
AK015
Kosz, Sár, Rozsda
Europian Earth/Medium Rust
AK pigment
H37
Sár
Dust Effect
AK
AK015
Fényes lakk
Clear
Revell
1
Matt lakk
Clear
Revell
2
Összességében
A végeredménnyel meg vagyok elégedve. A löveg mozoghatna, ha a rövid csövet tettem volna fel, de ennél a verziónál csak a rögzített megoldás működőképes. Ez egy nagyon jó makett lenne, ha nem akarták volna 2in1megoldásban kiadni mert így igazából nem két makettet, hanem inkább egy felet kapunk.
Tulajdonképpen sosem fogom megérteni, miért ragaszkodnak ahhoz, hogy ennyire eltérő megoldásokat összedobozoljanak. Az, hogy egy kicsit más a küllő a keréknél, vagy felteszünk egy elemet, vagy egy másikat, az még oké, de ilyen lényeges eltérésnél valami sérülni fog. Látszik, hogy a rövid csövű megoldás kidolgozott, amibe bele erőltették a másik variációt, ahelyett, hogy kiadták volna más verzióban.
Arról nem is beszélve, hogy az L/48-as cső sokkal hitelesebb a későbbi F vagy G variációkon. Igaz utána nézhettem volna, de az, hogy ez a hosszú csővel lett összerakva, nagy mértékben függött a MiniArtos készlettől, amit később szereztem be, vagyis lehet, hogy annak idején más volt az elképzelésem.
Ettől függetlenül ajánlom a készletet, megéri az érét, csak figyeljünk oda az építésénél.
Azt biztosan tudtam, hogy a Stug, vagyis a Sturmgeschütz nem maradhat ki a gyűjteményből, de egy kicsit mellényúltam a választás tekintetében. A StuG ugyan nem tartozik bele szorosan abba a körbe, amik összerakása az elsődleges célom, vagyis a páncélvadászok közé, azonban nagyon közel áll hozzájuk.
Annyiban hibáztam, hogy egy olyan prototípust választottam, melyből csak pár példány készült és nem is ilyen formában került tömeggyártásba. Amikor makettet választok, igyekszem olyan darabokat választani, melynek komoly hatása volt a történelemre. Ennél a makettnél ez csak rében igaz, mert a Stug, mint fegyvernem ez a kategória, viszont konkrétan erről a prototípusról ez nem mondható el.
Ennek ellenére összességében elégedett vagyok a végeredménnyel. Nem ez volt a legkönnyebb építésem, de nem is volt olyan nagy baj.
A járműről
Ez a fegyver, vagyis a Stug, egy olyan összetevője volt a német hadseregnek a II. Világháborúban, mely a haderő gerincét alkotta.
A fegyver ötlete már az I. Világháborúban megszületett. Akkor ugyanis nagyon jól jött volna egy olyan löveg, melyet gyorsan tudnak megerősített állások, bunkerek közelébe juttatni, hogy aztán támogatást nyújtson a gyalogság részére.
A rohamlöveg kifejlesztését tulajdonképpen az a paradigmaváltás hozta létre, melyben a korábbi nehézkes, lassú, grandiózus hadműveletek tervezése helyett a hangsúly áthelyeződött a kisebb, önállóan mozgó egységek gyors reagálására. Vagyis a „sturm”, azaz vihar szó nem véletlenül került szinte minden német haditechnika és hadászati fogalom elé.
Amikor a II. Világháborúról beszélünk, akkor sosem szabad szem elől tévesztenünk a tényt, hogy ez a paradigmaváltás és az ehhez kifejlesztett eszközök hozták meg a kezdeti sikereket 1942-ig Németország számára.
A StuG ötletgazdájának Erich von Manstein tekinthető, aki felismerte ezen fegyver szükségszerűségét, melyet aztán parancsnoka, Ludwig Beck indított útjára 1935-ben.
A konkrét terven aztán 1936 június 15-én a Daimler-Benz AG vállalat kezdett dolgozni. A feladatuk, hogy alkossanak egy gyalogság támogató járművet, melyre felszerelhető egy 7,5 cm kaliberű löveg. A löveg rögzített, de legalább 25 fokban megemelhető kellett legyen, a legényság pedig védett kellett legyen.
A Daimler-Benz AG a Panzer III-as, közepes tankot vette alapul a fejlesztéshez. Később a tervet az Alkett kapta meg, ahol 5 prototípus épült a Panzer III B alvázát felhasználva. A prototípusok lágyacél felépítményt és a Krupp rövid csövű, 7.5 cm StuK 37 L/24-es lövegét kapta. A fegyver hivatalos neve: Gepanzerte Selbstfahrlafette für Sturmgeschütz 7.5 cm Kanone Ausführung A bis D. (Sd. Kfz. 142)
Vagyis pontosan lefordítva: Páncélozott önjáró löveg 7.5 cm löveghez A-tól D-ig.
A fegyver annyira újszerű, hogy először nem is igazán egyértelmű, melyik hadseregtest kötelékébe kerüljön. Mivel sem a páncélos, sem a gyalogos egységekhez nem illik igazán, noha pont azért fejlesztették ki, végül a tüzérségi egységekhez kerül.
A háború vége felé viszont, különösen, amikor megkapja az újabb, hosszabb lövegeit, akkor már tankvadász szerepkörben is feltűnik. Ezek főleg a 7.5 cm Stuk 40 L/48 löveggel szerelt F/8 és G típusok (Sd. Kfz. 142/1).
A fegyver olcsóbb és gyorsabban építhető, mint bármely másik német tank, így nem csoda, hogy a legnagyobb példányszámban jelenik meg. Körülbelül 11 300 darab gördül le a gyártósorról.
Technikai paraméterek:
Személyzet
4 fő
Hosszúság
6.85 m
Szélesség
2.95 m
Magasság
2.16 m
Tömeg
23.9 t
Elsődleges fegyverzet
7.5 cm StuK 37 L/24
Páncélzat
16-80 mm
Műszaki adatok
Motor
Maybach HL120 TRM dízelmotor 296 le / 221 kW
Felfüggesztés
Laprugós
Sebesség
40 km/h
Fajlagos teljesítmény
12 le / t
Hatótávolság
155 km
A makettről
A makett Miniart gyártmány. A Miniarttal kapcsolatban eddig kedvező tapasztalataim voltak, ezért nem gondoltam, hogy nehéz építés lesz.
Én eddig azt tapasztaltam velük kapcsolatban, hogy a részletek jól kidolgozottak, jól felszereltek. Ez most is így volt. Kapunk fotómaratást, egy szemenkénti, működő lánctalpat, vontatókábelt, átlátszó elemeket.
Két kifogásolható pontot találtam. Az egyik, hogy a futómű görgősorát úgy, ahogy az alkotó elképzelte, nagyon nehéz szépen összerakni. Ez orvosolható, ha nem rakjuk be a kerékagyaknál javasolt egyik alkatrészt. Ekkor ugyanis a kerekek nem állnak be megfelelő irányba.
A másik kifogásolható pont a löveg rögzítése. A löveg rögzítése nem elég merev. Az állásszögön tudunk állítani, viszont annak pozicionálása nem eléggé átgondolt. Végig azon izgultam, hogy a legvégén letöröm, amit aztán nagyon nehezen lehetett volna rögzíteni.
A Miniart, mint gyártó azonban egy kicsit most lekerül a palettáról. Van még egy SU-76-om dobozban, de nem hiszem, hogy azon kívül tovább gyarapítom a Miniart kollekciót.
Nem feltétlenül a két hiányosság miatt, inkább azért, mert borzasztóan rosszul vannak a keretek kitalálva, melyről az alkatrészeket le kell vágni. Nehezen vághatóak le, és nagyon-nagyon sok és átgondolatlan elosztásban kell keresgélni őket.
A legtöbb gyártó A, B, C … jelzéseket használ és igyekszik az azonos fázisban felhasználandó elemeket egy keretre helyezni. Itt egyáltalán nem ez a helyzet. Legalább 20 apró keret van 7-8 keretet találunk a dobozban, mindenféle Ag, Af, Bg … nevezékkel, ami borzasztóan idegesítővé teszi az építést.
Arról nem is beszélve, hogy nagyon sok helyen nem jelöli a készítő az alkatrész helyét és mivel ez egy prototípus, tehát irtó nehéz róla képeket találni.
A kit legkiemelkedőbb eleme talán a lánctalp. Az mindenképpen dicséretet érdemel. Nehéz előkészíteni, ám az építés nagyon egyszerű és a végeredményeként összeálló lánctalp nagyon egyszerűen a helyére tehető.
A makett a szokásos építési fázisokon esett át. Bemosásnál most Sansadorral hígított AK Dust effect-et használtam.
Felhasznált színek/pigmentek:
Alapozás
Steel Red
Gunze
H38
Alapszín
Field Gray
Gunze
H32
Lánctalp
Steel Red
Gunze
H38
Gumiabroncs
Anthrazit
Revell
9
Fa felületek
Sandy Brown
Gunze
H66
Fémes kopás
Silver
Revell
90
Bemosás
Dust Effect
AK
AK015
Kosz, Sár, Rozsda
Europian Earth/Medium Rust
AK pigment
H37
Sár
Dust Effect
AK
AK015
Fényes lakk
Clear
Revell
1
Matt lakk
Clear
Revell
2
Összességében
Ez egy érdekes makett lett. Nem állítom, hogy legszebb darab, amit készítettem, ám a futómű tényleg érdekes, ami ráadásul jól is mutat a maketten. Ott, ahol a későbbi verziókban csak a jármű oldallemeze lenne, mindenféle elem található, amik részletgazdagabbá teszik az egész makettet.
Ha valaki szereti a különlegességeket, akkor nekik ajánlom ezt a makettet, de az biztos, hogy találni jobbat is.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.