Büssing-NAG 4500 A

Jármű neve: Büssing-NAG 4500 A

Haderő: Németország

Típusa: teherautó

Méretarány: 1:35

Makett gyártója: IBG Models 2012

Bevezető

Igyekszem összegyűjteni a II. világháború meghatározó járműveit, és ez alól a teherautók sem lehetnek kivételek.

Azonban a német teherautók begyűjtése nem olyan egyszerű feladat. A legtöbb embernek vagy egy határozott elképzelése a háborús filmek alapján, hogy hogyan nézett ki egy német teherautó, viszont, ha közelebbről megvizsgáljuk a kérdést, akkor nem olyan egyértelmű, hogy mit is használtak valójában.

Ezt a makettet hosszasan kergettem, mivel ezt a típust sok gyártó nem tartja. Ugyanis nem a megjelenésében különleges, hanem abban, ami nem látszik.

Please accept YouTube cookies to play this video. By accepting you will be accessing content from YouTube, a service provided by an external third party.

YouTube privacy policy

If you accept this notice, your choice will be saved and the page will refresh.

A járműről

A katonai teherautók nagyon fontos elemei a hadviselésnek, ugyanis egy háborúban a logisztikának, vagyis a hadianyag és az emberek szállításának legalább olyan fontos szerepe van egy háború megnyerésében, mint a fronton harcoló haditechnikának vagy az embereknek.

Ugyanakkor nem csak az fontos, hogy megfelelő számosságban álljanak rendelkezésre teherautók, hanem az is, hogy megfelelő minőségben. A teherautó és általában a motorizáltság, vagyis a ló használatának elhagyása az I. világháborúban jelent meg. Ekkor érte el a teherautó azt a technológia szintet, hogy helyettesíthette az állati vontató erőt.

A második világháborúban már nem az volt a kérdés, hogy egy teherautó megbízhatóbb-e, mint egy ló, hanem az, hogy mennyire képes terepen haladni és milyen a teherbírása. Vagyis itt már azért elvárás volt az össz kerék meghajtás.

A német hadsereg a második világháború kirobbanásakor még csak részben volt motorizált. Ez azt jelentette, hogy a propaganda gépezet által sugallt képpel ellentétben a német logisztika jelentősen támaszkodott lovakra.

Teherautók gyártása drága, és nem is valósult meg kellő mennyiségben a Német Birodalomban. A köztudatban élő Opel Blitz teherautó például nem össz kerék meghajtású, vagyis nagyon kevés típus rendelkezett ezzel a képességgel. A nagyobb teherbírású teherautók esetén pedig inkább már féllánctalpas megoldást használtak.

A Büssing AG 1903-ban alakult és egészen 1971-ig működött, amíg a MAN AG fel nem vásárolta. Már az első világháború alatt is nehéz teherautókat gyártott.

Büssing-NAG 4500 A
Büssing-NAG 4500 A
« A 9 »

Technikai paraméterek:

Hosszúság8 m
Szélesség2.3 m
Magasság2.9 m
Össztömeg10.3 t
Műszaki adatok
Motor6 hengeres Büssing-NAG LD (dízel)
452 cu, 103 LE motor
Felfüggesztéslaprugó
Sebesség40 km/h
Hatótávolság389 (úton), 249 (terepen)

A makettről

Most találkoztam először IBG Modellel és remélem utoljára. A doboz kibontásakor még jónak tűnt a kit, de az összerakás folyamán hamar kiderült, hogy komoly illesztési problémák vannak és nagyon furcsán épül fel az egész.

Túl sok részlet amúgy sincs a maketten, tehát elvárható lett volna azok tisztességes kidolgozása, ám ez elmaradt. A vezetőfülke több darabból áll össze, de ezek olyan ponton illeszkednek, melyek a valóságban egy darabból álltak, tehát a makett nem követi a valóságos felépítést.

A fülke íve miatt a küszöb például egyáltalán nem helyezhető fel szépen, de az egész ajtó furcsa, mert a helyett, hogy az ajtót illesztenénk egy keretbe az ajtó keret illeszkedik a fülke többi részéhez. Ebből adódóan az illesztésekkel szenvedni kellett.

Az ablaktörlő hiányzik, és amúgy is érződik a maketten, hogy ez egy korábbi Büssing-Nag modell átalakítása.

Áttetsző elemek nincsenek a lámpákhoz, a műszerfalhoz is jó lett volna némi matrica.

A motortér első pillantásra jól kidolgozott, valójában elnagyolt, rosszul illeszkedik. A motort nehéz egyenesen berakni a motorháztető alá. Az első kerekek nem elforgathatóak.

A gumiabroncs több szelvényből tevődik össze. Ez részben jó, mert mély barázdákat eredményez, azonban nehéz pontosan illeszteni, illetve a koszolásnál hátrány, mert nem dolgozható be rendesen a résekbe a kosz.

A platót rögzítése is hibás volt. A szükséges rögzítő elemek eleve rövidre vannak öntve. Szinte képtelenség szépen felrakni őket. húzott szálakkal kellet kipótolni a hiányosságokat.

Felhasznált színek/pigmentek:

AlapozásBlackGunzeH2
AlapszínDark YellowGunzeH403
Fa felületekWood BrownGunzeH37
GumiabroncsAntrazitRevell9
Bemosás (olaj)Raw SiennaPannon Color820-1
Bemosás (pasztellkréta)VilágosVegyes
Bemosás (pigment)Dark EarthAKAK081
Kosz, Sár, RozsdaEuropian Earth/Medium RustAK pigmentH37
SárDust EffectAKAK015
Fényes lakkClearRevell1
Matt lakkClearRevell2

Összességében

Nem ez lesz a kedvenc makettem. Sem a gyártó, sem a konkrét makett nem lopta be magát a szívembe. Túl sok hiba, hiányosság adódott és a végeredmény is csak közepesen jó.

Azért bosszantó a dolog, mert csak egy kicsit többlet kellett volna ahhoz, hogy egy jó makett legyen ez. Egy olyan makett esetében, ahol összesen 3-4 részlet figyelhető meg, ott nagyon nagy bűn, ha azokat nem dolgozzák ki.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük